torstai 8. maaliskuuta 2012

Etuoikeutettu

Onpa ihanaa olla nainen. 


Mä tiedän, että naisista ja naiseudesta puhuminen ei ole kovin in nykyään, koska ihmisten jakaminen sukupuolen perusteella on syrjivää, leimaavaa, junttia ja vanhanaikaista. Mutta onneksi mua ei haittaa, että en oo in, joten voin kirjoittaa naisista ja miehistä ihan erikseen.


Ekaks haluan kiittää mun elämässä vaikuttaneita miehiä. Te ootte kohdelleet mua tosi hyvin. Uskon, että juuri sillä, miten te ootte kohdelleet mua, on tosi ollut tosi merkittävä vaikutus siihen, että musta todella on ihanaa olla nainen. Teidän sanat ja teot on hölliny mun sydäntä. Oon etuoikeutettu, että mulla on isä, jolta sain jo pienenä kuulla, että olen prinsessa. Oon etuoikeutettu, että mulla on kaksi veljeä, joista tiedän, että ne on musta ylpeitä, aivan kuten mä olen heistä. Mun elämässä on myös paljon, paljon muita miehiä, joista oon superkiitollinen. Olette pitäneet musta huolta, ootte hauskoja, viisaita ja lihaksikkaita. Ja saatte mut tulemaan yhä paremmaks naiseks. Jatkakaa samaan malliin!

Haluan myös kiittää teitä naisia, jotka ootte olleet mulle esimerkkejä ja vertaistukia kaikkien näiden 23 vuoden ajan, jotka olen saanut nauttia etuoikeudesta elää naisena. Mamma, mummot ja muut elämäni naiset. Kiitos, että olette iloinneet omasta naiseudestanne, ja toivon, että se ilo vois vaan kasvaa! Olette kauniita, viisaita ja vahvoja.

Miettikää, kun Jumala loi naisen, ei sen jälkeen tarvinnut luoda enää mitään. Nainen on kauneinta ja ihaninta mitä voi olla.


Naistenpäivän kunniaksi moppasin kämpän korkkarit jalassa.


Kaikkialla maailmassa naisena olemista ei heti tulisi mieleen pitää etuoikeutena. Luin netistä, että Suomi olisi maailman 4. paras paikka elää naisena. Tässä kuvausta erilaisesta naisen arjesta.

7 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus ja itsekin samastun ja tunnen ylpeyttä, mutta täytyy muistaa että edes Suomessa ei kaikilla naisilla mene niin hyvin ja edelleen yhteiskuntarakenteet asettaa naiset eriarvoiseen asemaan. Esim. hyvin vaiettu asia että Suomessa jopa yli 40% naisista on joskus elämänsä aikana kokenut miesten heihin kohdistamaa fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai sillä uhkailua, ja että naisen euro on edelleen 80 senttiä. Ja siis samasta työstä, vaikka sekin on ongelma että naisvaltaiset alat on lähtökohtaisesti matalapalkkaisempia... Minusta näitäkään ei saa painaa villaisella ja tulisi pitää mielessä kun toivottaa hyvää naistenpäivää!

    VastaaPoista
  2. http://www.student.oulu.fi/~vaki/hapea.html

    mutkikas aihe. Elämä voi heittää eteen yllättäviä puolia. Tai sitten vaan huomaat olevasi sopiva ja onnellinen. Tämä teksti puhutteli minua vaikka yleensä olen tasa-arvo vaahtoiluun kyllästyneesti suhtautunut. Jotenkin se usein puhuu niin ulkokohtaisilta tuntuvista asioista. Mutta ehkä ahdistus kumpuaa syvemmällä piilossa vaikuttavista rakenteista? Riittämättömyys ja huonommuuden tunteet. Feminismin ei pitäis olla miesvihaa, maailma ei ole, eikä ole koskaan ollut tasa-arvoinen, missään suhteessa. Amen.

    VastaaPoista
  3. Upeeta Maija prinsessa,
    Keep going...sussa on ainesta

    VastaaPoista
  4. Joka päivä pitää muistaa olla kiitollinen niistä pienistä asioista, vaikkakin sitten naiseudesta. <3
    Kirjoitahan usein :)

    VastaaPoista
  5. Valitettavasti työ- ja elinkeinoelämässä naiseus on yhä lähinnä pitkä miinus. Tunnollinen ja työnsä hyvin hoitava tyttö on standardi, kun taas hommansa hoitavia nuoria miehiä pidetään lähestulkoon säteilevinä poikkeuksina.

    Toisin sanoen: työelämässä edetäkseen nuoren naisen pitää olla ihan helvetin paljon nuorta miestä parempi. Joo, tykkään kyllä kukista ja korkkareista, mutta naisen euro on yhä 80 senttiä. Naiseuden ihanat hömpötykset vs. huonot yhteiskunnalliset etenemismahdollisuudet, plusmiinusnolla? En ehkä ihan vielä tässä vaiheessa käyttäis termiä etuoikeus. Sit kun saan SEKÄ meikata ETTÄ mahdollisuuden edetä johtoportaan pestiin, voidaan ehkä alkaa puhua etuoikeudesta..

    Tässä hyvää luettavaa, terkuin raivofeministi-Henna ;)
    http://www.demari.fi/demokraatti/kolumnit/kolumnistit/5592-lasikynnys-miksi-edelleen-miehen-titteli-on-paallikko-ja-naisen-sihteeri

    VastaaPoista
  6. Maija! Sussa on todellaki ainesta! Tykkään lukee sun tekstejä ku niistä pursuaa oikeen sellanen elämän ilo! :) Ihan sika hyvii ajatuksiakin ja kuin söpöö että oot mopannu korkkarit jalassa! :D -jenna

    VastaaPoista
  7. Kiitos kommenteista upeat naiset!

    On ihan totta, että Suomikaan ei ole täydellinen yhteiskunta ja että edelleen naiset joutuvat kamppailemaan monien sellaisten asioiden kanssa, joiden kanssa miesten ei koskaan tarvitse kamppailla. Asioita on vinossa yhteiskuntarakenteissa, yksilöiden asenteissa, työelämässä ja vaikka missä.

    Mä tein tätä tekstiä kirjoittaessani kuitenkin tietoisen valinnan kirjoittaa niistä asioista, jotka mun elämässä, tämän yhden naisen elämässä, on hyvin ja joista oon kiitollinen. Halusin korostaa juuri sitä, että se, miten mua on kunnioitettu ja kohdeltu hyvin naisena, on etuoikeutettua.

    Se, että kerron omista hyvistä kokemuksista ei tarkoita sitä, että painan villaisella epäkohtia ja kiellän sen, että naisen euro on 80 senttiä. Kiitti linkeistä, joissa on hyviä kirjoituksia aiheesta ja vielä kerran, teidän mielipiteistänne ja kommenteistanne. On hyvä olla kriittinen, rohkea ja rehellinen. Ja myös kiitollinen.

    VastaaPoista